Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE THE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE, COLLECTED AND COLLATED INFORMATION (Media) FOR THE WORK OF VISUAL ARTISTS GRADUATES AND STUDENTS OF THE SCHOOL OF FINE ARTS. PURPOSE IS AN ARCHIVE OF RESEARCH AND STUDY. IF YOU ARE INTERESTED SEND POSTAL (NOT REGISTERED, COURIER, WEBSITES, E-MAIL) WHAT YOU THINK YOU HOW TO (BIOGRAPHY, PUBLICATIONS, DOCUMENTS, PHOTOS PROJECTS, DVD, CD-R, LISTS OF REPORTS, etc.). THE MATERIALS WILL NOT BE RETURNED. CHRISTOS THEOFILIS PHONE NUMBER.: 6974540581 ADDRESS .: ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE ART-CRITIC,CURATOR OF ART EXHIBITIONS,PERMANENT PARTNER OF THE NEWSPAPERS http://www.avgi.GR http://www.kte.gr/ JOURNAL INVESTOR -CULTURE http://www.xronos.gr / http://www.ihodimoprasion.gr/ http://www.edromos.gr/ MAGAZINE INFORMER

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Παρασκευή 13 Ιουνίου 2008

Βασιλικός Βασίλης

Βασιλικός Βασίλης







--------------------------------------------------------------------------------
Bιογραφία-Βιβλιογραφία-Εργογραφία
--------------------------------------------------------------------------------


Τόπος Γέννησης Καβάλα
Ημερομηνία Γέννησης 1933
Ημερομηνία Θανάτου -
Λογοτεχνικές Κατηγορίες Πεζογραφία
Ποίηση
Θέατρο - Σενάριο
Δοκίμιο



Βιογραφικό Σημείωμα

ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ (1933) Ο Βασίλης Βασιλικός γεννήθηκε στην Καβάλα. Ο πατέρας του Νίκος Βασιλικός διετέλεσε βουλευτής με το κόμμα των Φιλελευθέρων. Κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου μετακόμισε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη, όπου έμεινε ως το 1957 - με σύντομη επιστροφή στην Καβάλα μετά το τέλος του πολέμου- και σπούδασε στο νομικό τμήμα του Πανεπιστημίου. Κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας υπηρέτησε ως αξιωματικός διερμηνέας. Ακολούθησε ολιγόχρονη παραμονή του στην Αθήνα και το 1959 έφυγε για σπουδές τηλεσκηνοθεσίας στη σχολή της R.C.A. στη Νέα Υόρκη. Επέστρεψε στην Ελλάδα στα τέλη του 1960 και έμεινε στην Αθήνα ως το 1967. Τότε άρχισε τη συνεργασία του με το περιοδικό Ο Ταχυδρόμος. Παράλληλα εργάστηκε ως σεναριογράφος και βοηθός σκηνοθέτη στο χώρο του ξένου και ελληνικού κινηματογράφου. Μετά την επιβολή της δικτατορίας των συνταγματαρχών αυτοεξορίστηκε σε χώρες της δυτικής Ευρώπης και στη Νέα Υόρκη, όπου ανέπτυξε αντικαθεστωτική δράση μαζί με τη γυναίκα του Μιμή, με την οποία δημιούργησε και τον εκδοτικό οίκο 8 ½ , όπου κυκλοφόρησε πολλά βιβλία του. Στη Ελλάδα επέστρεψε με τη μεταπολίτευση και συνεργάστηκε με εφημερίδες και περιοδικά όπως η Ελευθεροτυπία, Τα Νέα, η Καθημερινή, η Αυγή, το Βήμα, η Νέα Εστία, η Επιθεώρηση τέχνης, η Καινούργια Εποχή, Το Δέντρο, το Αντί. Το 1981 επί κυβερνήσεως Πα.Σο.Κ διετέλεσε αναπληρωτής γενικός διευθυντής της κρατικής ραδιοφωνίας και τηλεόρασης, θέση από την οποία παραιτήθηκε τέσσερα χρόνια αργότερα. Συνέχισε να ζει κυρίως στο εξωτερικό ως το 1993, οπότε εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου μένει ως σήμερα. Στη λογοτεχνία πρωτοεμφανίστηκε το 1949 με τη δημοσίευση ποιημάτων στην εφημερίδα Μακεδονία. Το 1953 εξέδωσε τη νουβέλα Η διήγηση του Ιάσονα. Ακολούθησε το αποτελούμενο από τις νουβέλες Το φύλλο, το πηγάδι και Τ’ αγγέλιασμα τρίπτυχο, γνωστός όμως τόσο σε πανελλήνιο όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο έγινε το 1966 με τη δημοσίευση του μυθιστορήματος Ζ, φανταστικό ντοκυμανταίρ ενός εγκλήματος με θέμα τη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη, που έγινε και κινηματογραφική ταινία τρία χρόνια αργότερα σε σκηνοθεσία Κώστα Γαβρά. Τιμήθηκε με το βραβείο Mediteranneo στο Παλέρμο της Σικελίας για το σύνολο του έργου του (1978). Έργα του μεταφράστηκαν σε πολλές ξένες γλώσσες. Βασικά χαρακτηριστικά του έργου του Βασιλικού είναι το αυτοβιογραφικό στοιχείο, ο πολιτικός και κοινωνικός προβληματισμός, το χιούμορ και η ειρωνεία και η κατάλυση της παραδοσιακής αφηγηματικής γραφής, τόσο στο επίπεδο της ροής του λόγου όσο και στη χρονική συνοχή και εξέλιξη των γεγονότων, με επιρροές από τη δημοσιογραφική και την κινηματογραφική τεχνική. 1. Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Βασίλη Βασιλικού βλ. Ζήρας Αλέξης, «Βασιλικός Βασίλης», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό2. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1984 και του ιδίου «Βασίλης Βασιλικός», Η μεταπολεμική πεζογραφία · Από τον πόλεμο του ’40 ως τη δικτατορία του ‘67Β΄, σ.342-363. Αθήνα, Σοκόλης, 1988.στη χρονική συνοχή και εξέλιξη των γεγονότων, με επιρροές από τη δημοσιογραφική και την κινηματογραφική τεχνική. 1.



Ενδεικτική Βιβλιογραφία

1
Βαρίκας Βάσος, Κριτική για τη Διήγηση του Ιάσονα, Τα Νέα, 11/8/1954.
Βαρίκας Βάσος, Κριτική για το Φύλλο, Το Βήμα, 30/4/1961.
Βαρίκας Βάσος, Κριτική για το Εκτός των τειχών, Το Βήμα, 3/7/1966.
Βουρνάς Τάσος, Κριτική για το Ζ, Η Αυγή, 14/12/1966.
Γιάνναρης Γ., Βιβλιογραφία Βασίλη Βασιλικού 1949-1982. Αθήνα, 1984.
Γκιώνης Δημήτρης, Καλύτερα στον τυπογράφο παρά στον ψυχίατρο· 18 συνομιλίες σε 30 χρόνια με το Βασίλη Βασιλικό. Αθήνα, Καστανιώτης, 1996.
Ζήρας Αλέξης, «Βασιλικός Βασίλης», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό2. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1985.
Ζήρας Αλέξης, «Βασίλης Βασιλικός», Η μεταπολεμική πεζογραφία · Από τον πόλεμο του ’40 ως τη δικτατορία του ‘67Β’, σ.342-363. Αθήνα, Σοκόλης, 1988.
Θρύλος Άλκης, Κριτική για τη Διήγηση του Ιάσονα, Πνευματική Ζωή21, περ.Β΄, ετ.Β΄, 15/3/1954, σ.443.
Καμπανέλλης Iάκωβος, Κριτική για τη Μυθολογία της Αμερικής, Η Ελευθερία, 5/5/1964.
Κοτζιάς Αλέξανδρος, Κριτική για το πηγάδι, Μεταπολεμικοί πεζογράφοι. Αθήνα, Κέδρος, 1982.
Κοτζιάς Αλέξανδρος, Κριτική για τη Μυθολογία της Αμερικής, Η Μεσημβρινή, 15/5/1964 (τώρα και στον τόμο Μεταπολεμικοί πεζογράφοι, Αθήνα, Κέδρος, 1982).
Κοτζιάς Αλέξανδρος, Κριτική για τις Φωτογραφίες, Μεσημβρινή, 21/5/1965 (και στον τόμο Μεταπολεμικοί πεζογράφοι. Αθήνα, Κέδρος, 1982).
Κούρτοβικ Δημοσθένης, «Βασίλης Βασιλικός», Έλληνες μεταπολεμικοί συγγραφείς· Ένας οδηγός, σ.39-42. Αθήνα, Πατάκης, 1995.
Παπαντωνόπουλος Κ., Κριτική για τον Ιατροδικαστή, Διαβάζω5-6, 11/1976-2/1977, σ.99-100.
Μαλάνος Τίμος, Κριτική για τη Διήγηση του Ιάσονα, Η Καθημερινή, 5/5/1954.
Μήτρας Μιχαήλ, «Ο Ορφέας στον Άδη των λέξεων» (κριτική για τον Τρομερό μήνα Αύγουστο), Διαβάζω35, 10/1980, σ.95-97.
Μουλλάς Παναγιώτης, Κριτική για το Φύλλο, Κριτική15, ετ.Γ΄, 5-6/1961, σ.103-105.
Μπακόλας Νίκος, Κριτική για Τ’ Αγγέλιασμα, Ελεύθερος Λαός, 28/2/1962.
Ντελόπουλος Κυριάκος, Βιβλιογραφία Βασίλη Βασιλικού
Τα βιβλία του και οι μεταφράσεις τους. Αθήνα, Παπαζήσης, 1976.
Παπαλέξης Ηρακλής, «Βασίλης Βασιλικός: Άξιον εστί», Διαβάζω348, 1/1995, σ.90-95 (συνέντευξη).
Ραφαηλίδης Βασίλης Α., Κριτική για το Ζ, Το Βήμα, 3/7/1966.
Ραυτόπουλος Δ., «Αντι-ηρωικά. Η τριλογία του Βασίλη Βασιλικού», Οι ιδέες και τα έργα · Δοκίμια. Αθήνα, Δίφρος, 1965.
Σαχίνης Απόστολος, Κριτική για τις Φωτογραφίες, Το Έθνος, 22/5/1965.
Σαχίνης Απόστολος, Κριτική για το Ημερολόγιο του Ζ, Νέα πορεία243-246 (Θεσσαλονίκη), ετ.ΚΑ΄, 5-8/1975, σ.87-89.
Σαχίνης Απόστολος, Κριτική για τα Γλαύκος Θρασάκης
Μπερλίνερ Ανσάμπλ και Γλαύκος Θρασάκης
Η επιστροφή, Νέα Πορεία280-283 (Θεσσαλονίκη), 6-9/1978, ετ.ΚΔ΄, σ.72.
Στογιαννίδης Ξ.Γ., Κριτική για τη Διήγηση του Ιάσονα, Πρωινή Καβάλας, 17/1/1954.
Τσαούσης Κώστας, κριτική για τα Καμάκια, Ελευθεροτυπία, 3/11/1978.
Τσαούσης Κ., Κριτική για το Τελευταίο αντίο, Ελευθεροτυπία, 26/4/1979.
Τσίρκας Στρατής, Κριτική για τις Φωτογραφίες, Ο Ταχυδρόμος, 15/5/1965.
Χάρης Πέτρος, Κριτική για τη Μυθολογία της Αμερικής, Η Ελευθερία, 3/5/1964.
Χατζίνης Γιάννης, Κριτική για τη Διήγηση του Ιάσονα, Νέα Εστία55, ετ.ΚΗ΄, 1η/5/1954, αρ.644, σ.770-771.
Χουρμουζιάδης Κρίτων, «Πορτραίτο του λογοτέχνη σε ώριμη ηλικία», Διαβάζω211, 15/3/1989, σ.82-85. Αφιερώματα περιοδικών
Τομές11, ετ.3, 4/1977.
Η λέξη107, 1-2/1992. 1. Για αναλυτικότερα εργο- βιβλιογραφικά στοιχεία για το Βασίλη Βασιλικό βλ. Γιάνναρης Γ., Βιβλιογραφία Βασίλη Βασιλικού, 1949-1982, Αθήνα, 1983 και Ντελόπουλος Κυριάκος, Βιβλιογραφία Βασίλη Βασιλικού. Αθήνα, Παπαζήσης, 1976.



Εργογραφία

(πρώτες αυτοτελείς εκδόσεις) 1 Ι. Πεζογραφία
Η διήγηση του Ιάσονα. Θεσσαλονίκη, 1953.
Θύματα ειρήνης. Αθήνα, 1956.
Το φύλλο. Αθήνα, 1961.
Το πηγάδι. Αθήνα, 1961.
Τ’ Αγγέλιασμα. Αθήνα, 1961.
Η μυθολογία της Αμερικής. Αθήνα, Εστία, 1964.
Οι φωτογραφίες. Αθήνα, Εστία, 1964.
Ζ · Φανταστικό ντοκυμανταίρ ενός εγκλήματος. Αθήνα, Θεμέλιο, 1966.
Σε γνωρίζω από την κόψη. Λονδίνο, 8 ½ , 1971 (και συνοπτική έκδοση με τίτλο ΛούνικΙΙ. Αθήνα, Πλειάς, 1974).
Ο μονάρχης (Ευφρατεία αγάπη μου! ). Αθήνα, Πλειάς, 1974.
Το ψαροτούφεκο. Λονδίνο, 8 ½, 1970.
Η δολοκτονία. Λονδίνο, 8 ½, 1971.
20: 20’. Παρίσι, 8 ½, 1971.
Το μαγνητόφωνο. Mayenne, 8 ½, 1971.
Μετώκησεν εις άγνωστον διεύθυνσιν. Λονδίνο, 8½, 1971.
Ο πλανόδιος πλασιέ. Λονδίνο, 8½, 1971.
Φίφτυ-φίφτυ. Ρώμη, 8 ½, 1972.
Το μαγνητόφωνο δύο. Ρώμη, 8 ½, 1972.
Καφενείο Εμιγκρέκ (Ο άγιος Κλαύδιος) - Δεκέμβρης ’67 - Μάης ’68. Ρώμη, 8 ½, 1972.
Το πορτρέτο ενός αγωνιστή · Νίκος Ζαμπέλης. Ρώμη, 8 ½, 1973.
Γλαύκος Θρασάκης Α΄. Αθήνα, Πλειάς, 1974.
Η κάθοδος. Αθήνα, Πλειάς, 1974.
Αναμνήσεις από τον Χείρωνα. Αθήνα, Εστία, 1974.
Γλαύκος Θρασάκης, Η επιστροφή Β΄. Αθήνα, Πλειάς, 1975.
Γλαύκος Θρασάκης, Μπερλίνερ Ανσάμπλ, Γ΄. Αθήνα, Πλειάς, 1975.
Γλαύκος Θρασάκης (συγκεντρωτική έκδοση). Αθήνα, Πλειάς, 1975 (και σε ανεπτυγμένη έκδοση Αθήνα, 1990).
Ο ιατροδικαστής. Αθήνα, Ερμής, 1976.
Το καλοκαίρι του Ερωτόκριτου. Αθήνα, Ίκαρος, 1976.
Ανεπίδοτη επιστολή στον Αλέξανδρο Παναγούλη. Αθήνα, Καστανιώτης, 1977.
Ο άνθρωπος με το άδειο. Αθήνα, Καστανιώτης, 1977.
Ο θάνατος του Αμερικάνου. Αθήνα, Πλειάς, 1977.
Μια ιστορία αγάπης. Αθήνα, Εστία, 1977.
Κρουπ - Ελλάς. Αθήνα, Παπαζήσης, 1977.
Το νερό (Το Ήλιον της Κω). Αθήνα, Ελευθερουδάκης, 1977.
Οι ρεμπέτες και άλλα διηγήματα. Αθήνα, Χιωτέλλης, 1977 (και σε τελική μορφή με τίτλο Το παραβάν, Αθήνα, Δωρικός, 1982).
Σαρξ και Μαρξ. Αθήνα, Λαδιάς, 1977 (αφηγήματα και χρονογραφήματα).
Τροχαλίες. Αθήνα, Λαδιάς, 1977.
Η ζωή μου όλη (Στέλιος Καζαντζίδης). Αθήνα, Φιλιππότης, 1978.
Τα καμάκια. Αθήνα, Κάκτος, 1978.
Το λιμάνι της αγωνίας. Αθήνα, Α.Λιβάνης-Νέα Σύνορα, 1978.
Το βραχιόλι. Αθήνα, Φιλιππότης, 1979.
Foco d’ amor. Αθήνα, Κάκτος, 1979.
Το τελευταίο αντίο. Αθήνα, Φιλιππότης, 1979.
Αυτοκτονία με ερωτηματικό. Αθήνα, Δωρικός, 1981.
Οι λωτοφάγοι. Αθήνα, Δωρικός, 1981.
Τα χαζά μπούτια. Αθήνα, Δωρικός, 1981.
Το ελικόπτερο. Αθήνα, 1985.
Η άσπρη αρκούδα. Αθήνα, Γνώση, 1987.
Το σφράτο. Αθήνα, Γνώση, 1987.
Μάγια. Αθήνα, Νέα Σύνορα, 1993.
Ευγενία (το πρώτο γραφτό). Θεσσαλονίκη, Τα Τραμάκια, 1994.
Ο τρομερός μήνας Αύγουστος. Αθήνα, Νέα Σύνορα, 1995.
Η ατέλειωτη επιστολή. Αθήνα, Νέα Σύνορα, 1995.
Υπάρχουν όνειρα. Αθήνα, Νέα Σύνορα, 1995.
Τα φρύγανα του έρωτα. Αθήνα, Νέα Σύνορα, 1996.
Αισθημάτων νομίσματα. Αθήνα, Νέα Σύνορα, 1997.
Δεν μετανιώνω για τα δάκρυα που έχυσα για σένα. Αθήνα, Νέα Σύνορα, 1996.
Καφενείο Εμιγκρέκ· Υποθέσεις Πατ - Παπ. Αθήνα, Νέα σύνορα, 1998.
Τα δώρα της αγάπης. Αθήνα, Νέα Σύνορα, 1998. ΙΙ. Ποίηση
Λάκα - Σούλι. Λονδίνο, 8 ½ , 1969.
Bella Ciao. Λονδίνο, 8 ½, 1970.
Ο ληξίαρχος. Λονδίνο, 8 ½, 1970.
Ήλιε μου, Αρταξέρξη μου. Παρίσι, 8 ½ , 1971.
Συνάντηση με τον Ήλιο. Λονδίνο, 8½, 1972. ΙΙΙ.Θέατρο
Πάσχα στους Γαργαλιάνους · πρόλογος Παντελή Τρωγάδη. Μόντρεαλ, Κούρος, 1969.
Το λαχείο. Mayenne, 8 ½, 1971.
Η Δίκη των Εξ (από τα στενογραφημένα πρακτικά) · Θεατρικό έργο σε δύο πράξεις, μ’ έναν πρόλογο κι έναν επίλογο. Αθήνα, Δωδώνη, 1973.
Ο απόστολος Παύλος στη φυλακή των Φιλίππων. Αθήνα, Πλειάς, 1974.
Ο χορδίστης. Αθήνα, Πλειάς, 1975. ΙV. Άρθρα - Χρονογραφήματα-Μελέτες
Εκτός των τειχών. Αθήνα, Θεμέλιο, 1966.
Υποθήκες Παπαδόπουλου-Παττακού 21/4/67 - 21/4/68. Λονδίνο, Ένωσις των εν Παρισίοις Ελλήνων Σπουδαστών, 1968.
Μέσα στη νύχτα της ασφάλειας. Lund (Σουηδίας), 8 ½, 1969.
Το λαχείο. Αθήνα, Πλειάς, 1974.
Εικοσιπενταετία. Αθήνα, Παπαζήσης, 1976.
Καθ’ οδόν. Αθήνα, Λαδιάς, 1977.
Πορτραίτα. Αθήνα, Εστία, 1976.
Χρονο-γραφήματα. Θεσσαλονίκη, Μπαρμπουνάκης, 1982. V. Αυτοβιογραφικά κείμενα
Το ημερολόγιο του Ζ. Αθήνα, Κέδρος, 1974.
Τα σιλώ. Αθήνα, Λαδιάς, 1976.
Το γράμμα της αγάπης. Αθήνα, Φιλιππότης, 1979.
Ο τρομερός μήνας Αύγουστος. Αθήνα, Φιλιππότης, 1979.
Τέσσερις προσανατολισμένες πόλεις (Βαρσοβία-Βουδαπέστη-Πράγα-Μόσχα). Αθήνα, Φιλιππότης, 1981 1. Για αναλυτικότερα εργο- βιβλιογραφικά στοιχεία για το Βασίλη Βασιλικό βλ. Γιάνναρης Γ., Βιβλιογραφία Βασίλη Βασιλικού, 1949-1982, Αθήνα, 1983 και Ντελόπουλος Κυριάκος, Βιβλιογραφία Βασίλη Βασιλικού
Τα βιβλία του και οι μεταφράσεις τους. Αθήνα, Παπαζήσης, 1976.

Δεν υπάρχουν σχόλια: